Експериментальне дослідження пластичності алюмінієвого сплаву 2024-Т4 при імпульсному електрогідравлічному штампуванні
Анотація
Старков М. В., Стрелковська Л. І. Експериментальне дослідження пластичності алюмінієвого сплаву 2024-Т4 при імпульсному електрогідравлічному штампуванні // Обробка матеріалів тиском. – 2019. – № 1 (48). – C. 82–87.
У сучасній авіаційній промисловості традиційно використовується листовий прокат з алюмінієвих сплавів з підвищеними характеристиками міцності. При використанні таких матеріалів в листовому штампуванні на механічних пресах часто виникає проблема, пов'язана з їх схильністю до руйнування при відносно малій (до 10 %) ступені деформації. У зв'язку з цим виникла необхідність використовувати нові прогресивні технології та обладнання для виготовлення деталей з цих сплавів. Стаття присвячена дослідженню пластичних властивостей середнєміцного конструкційного алюмінієвого сплаву 2024-Т4, який широко використовується в літакобудуванні, і технологічних можливостей імпульсного електрогідравлічного (ЕГ) штампування. Ця технологія дозволяє дозувати енергію розряду з регулюванням інтенсивності і точним прикладанням навантаження до заданих ділянок поверхні деталі, використовувати більш просту технологічну оснастку. У режимі багатоімпульсного деформування деталі під дією високого тиску рідини і при короткочасній його дії посилюються релаксаційні процеси зі зменшенням деформаційного зміцнення і залишкових напружень в деталі. За рахунок цього збільшується гранична ступінь пластичної деформації сплаву і усувається пружинення деталей. Це дає можливість виготовляти деталі складної форми і стабілізувати їх форму і розміри в процесі імпульсного навантаження. Ці якості ЕГ штампування створюють хороші передумови для подальшого розширення сфери її використання. Встановлено, що гранична ступінь деформації деталей зі сплаву 2024-Т4 в процесі витяжки залежить від технологічного процесу їх виготовлення. Експериментально показано, що гранична ступінь деформації при імпульсному високошвидкісному процесі ЕГ штампування зростає і для досліджуваного сплаву вона більше, ніж в 1,36 рази в порівнянні з механічним штампуванням на гідропресі. При ЕГ штампуванні можливо домогтися високої якості поверхні деталей, що важливо для виробів, які використовуються в авіаційній промисловості, до яких пред'являються високі вимоги, особливо при плакуванні штампованих листів м'якими металами
Посилання
Beleckij V.M., Krivov. G.A. Aluminum Alloys. Kyiv: Kominteh. 2005, 365 p. (in Russian).
Tumanova A.T., Kvasova A.T. Fridljandera I.N. Aluminum. Moscow: Metallurgy, 1972, 664 p. (in Russian).
Translated from English by eds. Starkov N.V., Kosenkov V.M., Avramec D.R. An experimental study of the ductility of structural aluminum alloys under pulsed electro-hydraulic loading. Forging and Stamping Production. Material Working by Pressure. 2008, 5, pp. 3–7. (in Russian).
Kosenkov V.M., Avramec D.R., Vasilev A.A. et al. Dynamic characteristics of shock-wave compression of structural aluminum. Impulse processes in mechanics of continuous medium. Proceedings of the 8th International scientific conference, August 17-21, 2009. Nikolaev, 2009, pp. 58–59. (in Russian).
Golovashhenko S.F. Expansion of technological capabilities of sheet stamping processes by applying pulsed methods of forming. Impulse processes in mechanics of continuous medium. Proceedings of the 8th International scientific conference, August 17-21, 2009. Nikolaev, 2009, pp. 49–51. (in Russian).
Taranenko M.E. Electro-hydraulic stamping: theory, equipment, technological processes. Kharkiv: Publishing Center "KhAI", 2011, 272 p. (in Russian).
Mazurovskij B.Ja., Sizjov. A.N. Electro-hydraulic effect in sheet stamping. Kyiv: Scientific thought. 1983, 192 p. (in Russian).